Články

4 mýty o bolesti zad a šíje

 

Co se týče bolesti zad a krku, mají zásadní význam pro uzdravení důvěryhodné a relevantní informace. Existuje totiž tolik mýtů a pověr, že podle nich prakticky každý člověk dělá něco špatně a může mít brzy se zády velké problémy. S ohledem na tuto skutečnost vám nyní umožníme vyvrátit čtyři běžné mýty o bolesti krční páteře a bolesti zad:

Mýtus 1:

                                                               Odpočinek je nejlepší způsob, jak léčit bolesti páteře a zad

Výsledek obrázku pro back pain

 

Realita: Krátké období klidu na lůžku může snížit akutní bolest krku nebo zad. Typicky je ale doporučeno omezit toto období na nejvýše dva dny. Déle riskujete skutečné zvýšení vaší bolesti.

Navíc, dlouhodobý klid na lůžku nebo prodloužené období fyzické nečinnosti vedou ke svalové ztuhlosti a atrofii. To může mít za následek frustrující cyklus, ve kterém nečinnost zvyšuje bolest; a zvýšená bolest povzbuzuje nečinnost.

U většiny bolesti zad a šíje, lékaři doporučují dlouhodobý rehabilitační program, který zahrnuje fyzioterapii a aktivní cvičení.

Jako efektivní cvičení na páteř a záda určitě doporučují cvičení SM, které má celo světové úspěchy a pomohlo spoustu lidem od bolesti zad a páteře cvičení není složité a může ho provádět téměř každý. Doporučuji prvně pod odborným dohledem.

 

Mýtus 2:

                                                                                Vaše páteř je křehká a lehce zranitelná 

Výsledek obrázku pro back pain

Realita: Okolní svaly, šlachy a vazy poskytují páteři velkou pevnost, pružnost a oporu.

Zatímco jsou některé výjimky (například nestabilní zlomenina páteře), páteř u zdravých lidí vyžaduje řádnou péči, včetně denního strečinku, posilování svalů a aerobního cvičení, a to i když již trpíte bolestmi páteře.

Samozřejmě to neznamená, že je vaše páteř nezničitelná. Aktivity, které mohou poškodit páteř zahrnují jak špatné držení těla, tak i mechaniku těla (např. nesprávná zdvihací technika v posilovně). Kromě toho má negativní vliv na vaši páteř i výběr životního stylu, jako je kouření, nedostatek spánku a špatná výživa. Tímto vším můžete negativně ovlivnit vaši páteř.

Nicméně, obvykle se nemusíte obávat, že by byla vaše páteř příliš křehká, abyste se nemohli zapojit do přijatelného cvičení.

 

Mýtus 3:

                                                          Lékař nenašel nic špatného, takže bolest musí být v mé hlavě

Výsledek obrázku pro back pain doctor

Realita: Bolest je vždy reálná. Jinak řečeno, váš lékař nemusí být schopen najít anatomickou příčinu bolesti, ale bolest přitom stále přetrvává.

Pokud jde o pokračující chronickou bolest (např. bolest, která trvá déle než 2 až 3 měsíce), je důležitý aktivní přístup. I když budete řešit jako součást komplexního léčebného programu i psychologické faktory (jako je deprese), je také důležité, abyste obhlédli od nechirurgických možností léčby a snažili se zmírnit bolest zad i jinými způsoby.

 


Mýtus 4:

                                                      Můj rodič měl problémy se zády nebo s krční páteří, budu to mít stejně

 

Realita: Neexistuje žádná genetická predispozice pro bolesti zad a šíje.

To znamená, že obvykle není souzeno být obětí kruté ruky genetiky, pokud jde o bolest zad nebo krku. Nicméně, mnoho lidí volí velmi podobný životní styl jako jejich rodiče, a tudíž mohou být problémy se zády předávány z generace na generaci.

Takže místo starostí o genetických predispozicích je nejlepší se zaměřit na proaktivní životní styl. Jedním z klíčových prvků je pečovat o svá záda a tělo aktivním cvičením a nezapomenout chodit vzpřímeně

Jakub Kiovský